На Вінниччині відбувся Всеукраїнський семінар у рамках школи педагогічної майстерності «Педагогічний стартап»

З метою поширення досвіду роботи переможців та лауреатів всеукраїнського конкурсу «Учитель року – 2016» у номінації «Математика» Державною науковою установою «Інститут  модернізації змісту освіти» спільно з Комунальним вищим навчальним закладом «Вінницька академія неперервної освіти» організовано та проведено Всеукраїнський семінар у рамках школи педагогічної майстерності «Педагогічний стартап». Активну участь у семінарі взяла методист Тернопільського ОКІППО Тетяна Георгіївна Іванюк. Заходи проходили 11 та 12 жовтня на базі Вінницької академії неперервної освіти, у Комунальному закладі  «Фізико-математична гімназія № 17 Вінницької міської ради» та середній загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів № 4 міста Гайсина.
Відкрив роботу семінару ректор комунального вищого навчального закладу «Вінницька академія неперервної освіти», доктор історичних наук, професор Дровозюк Степан Іванович. Звернув увагу присутніх на загальнодержавне значення математики та необхідність сприйняття математики як пріоритетної науки.
На окремих питаннях викладання математики у 2016 – 2017 навчальному році зупинились головний спеціаліст відділу змісту освіти мовної політики та освіти національних меншин департаменту загальної середньої та дошкільної освіти Міністерства освіти та науки України Кудренко Богдан Віталійович та старший науковий співробітник сектору змісту підручників і навчальних матеріалів відділу загальної середньої освіти і підготовки учителів Інституту модернізації змісту освіти Паньков Андрій Вікторович. Окрім вузьких предметних питань, доповідачі звернули увагу присутніх на перегляд програм для основної школи 5-9 класів та наголосили на необхідності ґрунтовної підготовки школярів до моніторингового дослідження PISA, яке заплановане у 2017-2018 році.
Методист вищої категорії сектору організації заходів інституту модернізації змісту освіти Бєлоглазова Наталія Валентинівна підвела підсумки проведення конкурсу «Учитель року – 2016» у номінації «Математика». Окрім цікавих статистичних даних, методист зупинилась на випробуваннях, які проходили учасники конкурсу. Цього року умовами конкурсу не передбачено обов’язкове ведення власного Інтернет – ресурсу, завдання якого полягало побачити фаховий рівень учителя та виявити, на скільки добре орієнтується в освітніх технологіях. Натомість учасників конкурсу очікує нове випробування –  експертиза підручників. При проведенні Майстер – класу оцінці підлягали насамперед власні методичні знахідки та особисті якості учасника. Одна з якісних форм переосмислення себе – це тестування з фахової майстерності. Найскладнішими питаннями для учасників виявились питання з психології. Жоден учасник не розв’язав найпростішого та найскладнішого завдання з математики. У випробуванні «Захист навчального проекту» більшість учасників зупинялись на етапах проекту, оминаючи власне зміст самого проекту. Більшості учасникам не вдалось дотриматись канонів уроку систематизації та узагальнення знань, як наслідок – не достатнє  володіння методикою проведення такого виду навчальних занять.
У 2017 році відбудеться оновлення сторінки конкурсу «Учитель року» на сайті Міністерства освіти та науки України. Планується створення елекронної бази учителів-переможців конкурсу, де також буде зазначено, як склалась їх доля після конкурсу.
Зазначалося, що під час нагородження переможців конкурсу «Учитель року – 2016» президент України Петро Олексійович Порошенко підкреслив важливість даного конкурсу для професійного росту українських вчителів.
Голова журі, директор Фізико-математичного інституту Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова, доктор фізико-математичних наук, професор Працьовитий Микола Вікторович . Окрім питань, які стосувались  конкурсу, професор зупинився на питанні сучасного викладання математики. Піддаючи оцінці методичне, навчально-методичне забезпечення , зокрема підручники,  доповідач зауважив на помилковому підході щодо використання у навчальному процесі необмеженої кількості підручників. Теза: «Підручник має бути один. Найбільш недосконалий підручник буде кориснішим, якщо він буде один!». З даним твердженням погодились учасники семінару. Поряд з єдиним підручником мають бути додаткові посібники і книги для читання. В авторському колективі підручника повинні бути науковець, методист та учитель-практик, щоб з різних точок зору дивитись на одну і ту ж проблему. Звісно, проблема підручників не лише в авторах, але й у програмах. Головне завдання програми, підручника  – сформувати цілісне, правильне уявлення про математику. Щодо підготовки учителів – ми маємо мати своє продовження, свої цінності рівняти по європейським цінностям. Щодо підготовки учнів – ми маємо виховувати в учнів самостійність. Це реалії сьогоднішнього дня.
З методичними порадами ведення блогу учителя ознайомила присутніх член журі, старший викладач кафедри природничо-математичної освіти комунального закладу Львівської обласної ради «Львівський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти» Бєлінська Інна Вікторівна.
Член журі, доцент кафедри математики Кіровоградського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка, кандидат фізико-математичних наук Ізюмченко Людмила Володимирівна зупинилась на питанні математичної складової фахової компетентності учителя та провела аналіз виконання частини контрольної роботи, а саме математичних завдань, учасниками конкурсу.
Завідувач кафедри алгебри і методики навчання математики Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського, доктор педагогічних наук, професор Матяш Ольга Іванівна ознайомила із компетентнісними методиками викладання математики.
У ході свого виступу привернула увагу присутніх до математичних та не лише математичних проблем керівник міського центру з інтеграції до європейського та світового освітнього простору, заслужений вчитель України, відмінник освіти України, Соросівський вчитель, Член адміністративної ради міжнародного комітету математичних змагань, учитель математики, учитель-методист Збожинська Тетяна Станіславівна. З 1998 року налагоджено співробітництво з міжнародним комітетом математичних змагань. З 2002 року – українські школярі беруть активну участь у міжнародних змаганнях, що проходять у Франції. Серед Київських, Харківських, Вінницьких, Одеських  школярів доповідач відзначила школярів з Тернопілля, які неодноразово брали участь у змаганнях. Також звернула увагу на світовий досвід залучення дітей з обмеженими можливостями до різного роду інтелектуальних змагань. Як приклад, 72 учнів з вадами зору були учасниками чемпіонату логічних математичних задач, з них 23 стали фіналістами. Як гарно зауважила виступаюча, хочеться, щоб кожна дитина зустріла на особистому життєвому  шляху свого Учителя.
Організаторами зібрання було заплановано досить насичена програма та впродовж двох днів  надана можливість послухати  наукові , глибокозмістовні виступи та відвідати майстер-класи 40 досвідчених фахівців. Звісно, у часовому плані виконати це не реально, тому в окремих випадках була організована робота по модулях, у педагогічних майстернях.
Учасники семінару відвідали заклад «Фізико-математична гімназія № 17 Вінницької міської ради», де ознайомились з проектом лабораторії інформаційних та комунікаційних технологій – єдиним освітнім веб-простором Вінницької області. Представив проект учитель закладу, заслужений учитель України,  Народний учитель України Пасіхов Юрій Якович. Платформа забезпечує документообіг з питань освіти області, надає можливість дистанційного навчання у технології перевернутого навчання, проведення олімпіад з математики, фізики та інформатики, різного роду інтелектуальних змагань (edu.vn.ua).
Програмою заходу була спланована робота у педагогічних майстернях, тематику яких учасники обирали самостійно. Я відвідала майстер-класи «Використання мнемотехніки на уроках математики» у рамках Всеукраїнського експерименту «Освітня мнемотехніка» заступника директора, учителя математики та інформатики комунального закладу «Загальноосвітня школа І-ІІІ ст. № 20 Вінницької міської ради» Слушного Олега Миколайовича, та «З досвіду організації і проведення позакласної роботи з математики на тему «Національно-патріотичне виховання засобами математики» учителя математики ЗОШ І-ІІІ ст. №1 м. Калинівка, учителя-методиста Братанюк Наталії Олександрівни.
12 жовтня семінар продовжив свою роботу на базі загальноосвітньої школи І-ІІІ ст. № 4 м. Гайсина, де нас ознайомили із освітнім простором Гайсинщини та перспективами його розвитку. Учасники відвідали відкритий урок переможця конкурсу «Учитель року-2016» у номінації «Математика» , заслуженого учителя України Костенко Ольги Віталіївни та її майстер-клас.
Також ознайомились із досвідом роботи фіналістів та учасників конкурсу різних років Всеукраїнського та обласного рівнів, здобутками творчих учителів математики Вінницької області.
Окрім, науково-методичних модулів, учасникам провели оглядову екскурсію до єдиного в Україні і найбільшого в Європі плаваючого фонтану, побудованого в руслі річки Південний Буг у Вінниці біля острова Фестивальний (Кемпа).