Обласний семінар-практикум «МЕТОДИЧНІ АСПЕКТИ РЕАЛІЗАЦІЇ ЗМІСТОВИХ ЛІНІЙ ПРИ ВИВЧЕННІ ГЕОГРАФІЇ У 6–9 КЛАСАХ»

27 листопада 2018 р. на базі Старовишнівецькоі і Вишнівецької загальноосвітніх шкіл І–ІІІ ступенів Вишнівецької ОТГ відбувся обласний семінар-практикум для методистів географії районних/міських методичних кабінетів та ОТГ на тему «Методичні аспекти реалізації змістових ліній при вивченні географії у 6–9 класах».

Теоретична складова семінару-практикуму «Забезпечення стандартів Нової української школи у навчанні географії як ефективної платформи освітнього процесу» розглядалася у Старовишнівецькій ЗОШ І–ІІІ ступенів, де спочатку гостей зустріли історичні постаті: «Дмитро Вишневецький (Байда)» із джурами та привітали гостей грамотою з програмою заходу.

Захід розпочався представленням освітньої карти Вишнівеччини, яку презентувала М. В. Погранична, начальник відділу освіти, культури, молоді і спорту Вишнівецької селищної ради, яка розповіла про розвиток освітньої галузі в громаді та пріоритетні напрямки роботи. «Переступивши стадію оновлення керівництва шкіл, де на конкурсній основі прийшли нові кадри, ми здатні вирішувати проблеми НУШ, агенти змін, вони рухають освіту, обираючи правильний вектор. Служать цьому і мотивації вчителів та учнів. Щоб реформа школи не нагадувала цунамі, а стала школою успішних вчителів і успішних учнів, треба дбати про це з дня в день» – зазначила М. В. Погранична.

Методист відділу методики навчальних предметів та професійного розвитку педагогів Тернопільського ОКІППО Л. Я. Криховець-Хом’як зосередила увагу на прикладних позиціях реалізації змістових ліній при вивченні географії у 6–9 класах. На її думку, поняття «наскрізні лінії» запроваджене для увиразнення ключових компетентностей НУШ. Успішний учитель – успішний учень, успішна школа – успішна держава. Дуже важливо вибудовувати такий ланцюжок. А для цього нам слід вчитися мислити стратегічно, діяти спільно, обираючи стратегії «м’якої сили», – зазначила у виступі Лілія Ярославівна.

М. В Мінакова, завідувач методичного центру відділу освіти, культури, молоді і спорту Вишнівецької селищної ради, познайомила із теоретико-методичними аспектами запровадження наскрізних змістових ліній в освітньому процесі. Вона, зокрема, зауважила, що «Пріоритетами шкільної географічної освіти є створення умов для розвитку учня, як суб’єкта географічного пізнання, дослідника і творця власної особистості, свідомого громадянина України і миролюбно налаштованого жителя Землі, що лежать в основі формування ключових і предметних географічних компетенцій». Завідувач методичним центром зупинилася на систематиці освітніх цілей, продемонструваши це на прикладах форми роботи з «Кубом Блума».

Практична частина семінару проходила у Вишнівецькій ЗОШ І–ІІІ ступенів, де «Козацьким маршем» привітали гостей шкільний духовий оркестр та директор Вишнівецької ЗОШ І–ІІІ ступенів В. Ф. Яковлєва

У процесі роботи учасники семінару відвідали чотири локації: «географічні полюси». Зокрема, на «полюсі громадянської відповідальності» (керівники: І. Ю. Теслюк, вчитель географії Бутинської ЗОШ І–ІІІ ступенів, О. І. Постумент, методист методичного центру) відбувся соціогеографічний практикум: сприйняття оточуючого світу: «грою масштабів», де під час практичного завдання зі створення «нової цивілізації», учасники, працюючи в групах, використовували елементи «пісочної» терапії, толерантно обґрунтовували свої рішення, стосовно інших думок та способів діяльності. За допомогою діаграми Вена здійснено порівняльний аналіз двох новостворених цивілізацій.

«Полюс екологічної безпеки і сталого розвитку» (керівники: учителі географії Бодаківської ЗОШ І–ІІІ ступенів О. М. Сторожук та І. О. Сторожук) презентував екологічну стежку, розроблену спільно з учнями. Вони детально розповіли про роботу учнів з охорони природи, йдеться про спостереження за птахами, зокрема білим лелекою тощо. Копітка спільна робота учителів та юних географів відзначена дипломами та іншими нагородами.

На «полюсі здоров’я і безпеки» (керівник: М. В. Мінакова, завідувач методичним центром) створено меридіани і паралелі розвитку особистості, як-от, вектори самопізнання: «вікно Джогарі» та техніки гештальтпсихології, скеровані на одночасне усвідомлення самого себе й буття іншого.

На «полюсі підприємливості й фінансової грамотності» (керівники: В. М. Волинський, учитель географії Вишнівецької ЗОШ І–ІІІ ступенів; Н. В. Лісна, учитель географії Старовишнівецької ЗОШ І–ІІІ ступенів) склали «географічну мозаїку» – сучасну картину економічних та культурно-історичних особливостей місцевого регіону. Завдання полягало у визначенні основних складових розвитку підприємливості на прикладі економічного розвитку власної громади.

Для учнів навчання географії розпочинається із класної кімнати, шкільного подвір’я, власної вулиці, свого міста, містечка, села чи селища. Разом з тим, географія включає у власне коло  пізнання, уявлення і поняття про місцевості й географічні явища тощо.

Окрім того проведено «Методичний лабіринт», де учасники змогли перевірити свої вміння надавати конкретні рекомендації і виконувати їх.

Завершився обласний семінар-практикум змістовною екскурсією до Вишнівецького палацу, який є архітектурною пам’яткою ХVIII ст. загальнодержавного значення та гордістю нашого краю.

 


Учасники обласного фестивалю-конкурсу «Молитва за Україну» (стежте за оновленнями щодня): Номінація: «Духовна пісня»
Віртуальні методичні кабінети
Нова українська школа
ЗНО
Виховна робота: Сайт, Facebook
Інформаційно-комунікаційні технології
Інклюзивне навчання

Корисні ресурси
Офіційне інтернет-представництва Президента України
Верховна Рада України
Комітет з питань науки і освіти ВРУ
Урядовий Портал
Міністерство освіти і науки України
Тернопільська обласна рада
Тернопільська обласна державна адміністрація
Управління освіти і науки ТОДА
Інститут модернізації змісту освіти
Український інститут національної пам'яті
Український центр оцінювання якості освіти
Івано-Франківський регіональний центр оцінювання якості освіти