ФІНСЬКА ПІДТРИМКА РЕФОРМИ УКРАЇНСЬКОЇ ШКОЛИ
4-7 лютого 2019 року в м. Ірпінь Київської області у межах проекту “Фінська підтримка реформи української школи” відбувся тренінг “Педагогіка початкової школи: фінський досвід” за участі фахівців Гельсінського університету та Гельсінського центру неперервної освіти
У процесі нашої роботи колегами із Фінляндії були поставлені такі цілі як знайомство учасників із фінськими підходами, досвідом і кращими практиками сучасної педагогіки початкової школи; застосування уроків фінської школи в роботі тренерів для тренерів/тренерів для вчителів НУШ. Водночас тренерами використовувалися інтерактивні методи роботи із залученням усіх учасників, лекції, приклади з практики, виконання індивідуальних та групових завдань тощо.
Навчальна програма була структурована певними сесіями:
- Введення у фінську систему освіти, освітню програму та інклюзивну освіту.
- Навчання, навчальні матеріали, практика та інструменти оцінювання, співпраця між школою та батьками.
- Професійний розвиток учителів, шкільне виховання.
- Рефлексія.
Усі навчальні сесії спрямовувалися на короткий, стислий, оглядовий опис для інтелектуального розвитку, різнопланового бачення, усвідомлення та осмислення освітньої системи Фінляндії. Тренерами були доктори педагогічних наук Анні Лоукоміес та РеттаНіемі, а також радник Проекту “Навчаємось Разом” –Туйя Лаурен. Співорганізатори та ініціатори цього Проекту – Олена Ліннік, Міністерство освіти і науки України, Роман Шиян, національний директор цього ж Проекту, Наталія Софій, директор Всеукраїнського фонду “Крок за кроком”.
Учасниками тренінгу були представники з ОКІППО із 25 областей України та м. Києва.
Упродовж чотирьох днів розглядалися такі питання:
- Фінська система освіти.
- Автономний фінський учитель та результати навчання учнів.
- Основні принципи допомоги в навчанні та відвідуванні школи.
- Багатодисциплінарні навчальні модулі (БНМ).
- Планування, здійснення, оцінка, оцінювання БНМ.
- Педагогічна та вікова психологія.
- Концепція навчання, типова освітня програма.
- Підтримка розвитку наскрізних компетентностей.
- Навички мислення та концептуальне їх розуміння.
- Осмислене навчання.
- Метакогнітивні навички.
- Участь учнів у процесі навчання та розробка критеріїв оцінювання.
- Культура оцінювання.
- Активна співучасть, орієнтування на дитину.
- Самооцінювання.
- Конструктивний зворотній зв’язок.
- Учитель-експерт із підтримки взаємодії.
- Мотивація учня та педагога.
- Професійний розвиток учителя.
- Рефлексія.
У процесі роботи панувала доброзичлива, творча та “ідейна” атмосфера співпраці та конструктивної взаємодії з усіма учасниками; водночас зарубіжні колеги дали можливість відчути кожному свою значущість, упевненість у власних ресурсах, здатність усвідомлювати власні переваги своєї професійної діяльності та прояв позитивних емоцій, що невід’ємно впливають на власне “Я” – самооцінювання та саморозуміння.
Підготували короткий огляд тренінгу Л.Б. Коненко, методист, в.о. завідувача відділу дошкільної та початкової освіти ТОКІППО, та О.Я. Жизномірська, доцент кафедри педагогіки і психології та інклюзивної освіти ТОКІППО.