У царині математики та мислення

Одним із пріоритетних завдань сучасної шкільної освіти вважають розвиток мислення особистості. Уміння правильно мислити, робити виважені висновки, приймати відповідальні рішення необхідні кожній людині у повсякденному житті, незалежно від професії, діяльності, інтересів чи потреб. Тож виховання культури мислення школярів у процесі навчання математики залишається актуальною проблемою, що потребує перегляду й осучаснення відповідно до першочергових освітніх завдань.

Своє бачення вирішення цієї проблеми продемонстрували учителям математики області науковці та методисти Тернопільського обласного комунального інституту післядипломної педагогічної освіти, зокрема завідувач кафедри педагогіки і психології та інклюзивної освіти Кавецький Віктор Євгенович та методист відділу методики навчальних предметів та професійного розвитку педагогів Іванюк Тетяна Георгіївна у ході проведення психолого-педагогічного тренінгу «Нові концепції навчання. Інноваційні методи розвитку мислення школярів під час вивчення математики», який відбувся 12-14 березня в ТОКІППО. Мета заходу полягала у наданні освітніх послуг, які сприятимуть формуванню покоління людей, спроможних мислити по новому, забезпечать виховання в учнів важливих якостей мислення через розв’язування задач, постановку запитань, формування понять та доведення теорем на засадах інтеграції математики, логіки та психології.

Тренінг пройшов в доброзичливій атмосфері щирих та дружніх взаємовідносин, педагоги збагатились не лише цікавим та змістовним фаховим матеріалом, отримали відповіді на численні запитання, які виникали у ході проведення занять, але й змінили бачення до викладання математики у сучасній школі.

Активна участь педагогів в різноманітних вправах, які пропонували та проводили організатори тренінгу, сприяла опануванню освітянами сучасними методами та прийомами навчання математики із врахуванням розвитку культури мислення та психологічних особливостей, інтересів та потреб сучасних учнів. У ході проведення тренінгу, під час виконання завдань, учителі обмінювались власними цікавими ідеями щодо розв’язування конкретних педагогічних ситуацій та навчальних проблем. Жваві дискусії виникали у ході розв’язання окремих математичних задач, як приклад задачі «Справедливість», умовою якої передбачено, що для отримання розв’язку виникає потреба у додаткових запитаннях до її змісту. Учителі мали нагоду побачити важливість коректності формулювання умов математичних задач, постановки запитань до них. Ця вимога набуває особливої актуальності при використанні задач компетентнісного змісту у навчанні математики.

Родзинкою тренінгу стали завдання-руханки із творчим навантаженням, зокрема: показати конкретний математичний символ, поняття таким чином, щоб колеги могли відгадати його назву; використовуючи лише стандартний аркуш паперу змоделювати арку, під якою змогли б пройти усі учасники заходу.

З цікавими ідеями організації освітнього середовища на засадах партнерства ознайомила учасників тренінгу Бабовал Надія Ростиславівна, викладач кафедри менеджменту та методології освіти, кандидат економічних наук. В ході проведення тренінгових вправ Надія Ростиславівна продемонструвала переваги педагогіки партнерства для опанування змісту навчального матеріалу, уміння працювати в команді, відповідально ставитись до поставлених завдань, приймати аргументовані рішення.

Організатори тренінгу сподіваються, що отримані знання та навики з психології та методики викладання математики сприятимуть професійному розвитку учителів відповідно до вимог сучасної системи освіти. Адже у світі, який швидко змінюється, зрозуміло, що мислення – це навик, який можна та необхідно покращувати, навчаючись, практикуючись, пізнаючи найкращі способи, за допомогою яких це можна робити, зокрема у царині математики.