IІ Міжнародна науково-практична конференція «Розвиток професійної майстерності педагога в умовах нової соціокультурної реальності»

11-12 квітня 2019 року у місті Тернополі проведено ІІ Міжнародну науково-практичну конференцію «Розвиток професійної майстерності педагога в умовах нової соціокультурної реальності», організаторами якої були: Міністерство освіти і науки України, Тернопільська обласна державна адміністрація, Тернопільська обласна рада, управління освіти і науки Тернопільської ОДА, ДНУ “Інститут модернізації змісту освіти”, Тернопільський обласний комунальний інститут післядипломної педагогічної освіти, Тернопільський національний економічний університет, Тернопільський національний педагогічний університет  імені Володимира Гнатюка, Університет імені Яна Кохановського (Кельце, Польща), Люблінська Школа Вища (Рикі, Польща), Вища гуманістично-економічна школа (Бжеґ, Польща), відділ порівняльної педагогіки Інституту педагогіки НАПН України.

У роботі конференції взяли участь понад 300 науковців і практиків освітньої галузі. Зокрема, тези  на адресу оргкомітету надіслали 27 докторів наук і понад 90 кандидатів наук з України, Австрії, Латвії, Словаччини і Польщі

На пленарному засіданні, яке відбувалося 11 квітня, з вітальним словом до учасників конференції звернулися: Петровський Олександр Миколайович, директор Тернопільського обласного комунального інституту післядипломної педагогічної освіти, Біловус Наталія Юліанівна, начальник відділу дошкільної, загальної середньої, позашкільної, виховної роботи управління освіти і науки Тернопільської обласної державної адміністрації, Мулярчук Василь Миколайович, директор Тернопільського кооперативного торговельно-економічного коледжу,  Матцке Крістель, викладач іноземних мов Дрезденського технічного університету (Німеччина).

Цікавими і змістовними були виступи щодо актуальних проблем розвитку професійної майстерності педагога Петровського О. М., кандидата історичних наук, доцента, директора Тернопільського обласного комунального інституту післядипломної педагогічної освіти (Завдання освіти та їх реалізація в умовах сьогодення), Вітенка І. М., кандидата географічних наук, заступника директора з науково-методичної роботи та міжнародного співробітництва Тернопільського обласного комунального інституту післядипломної педагогічної освіти (Забезпечення професійного зростання вчителя в умовах інноваційного освітнього простору), Барабаш О.Д., кандидата педагогічних наук, доцента, проректора з наукової роботи Івано-Франківського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти (Педагогічні умови реалізації педагогіки партнерства у початковій школі), Кодлюк Я. П., доктора педагогічних наук, професора, професора кафедри педагогіки і методики початкової та дошкільної освіти Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка, (Готовність до аналізу шкільних підручників – важлива складова професійної компетентності педагога), Сотніченко І. І., кандидата педагогічних наук, доцента кафедри дошкільної і початкової освіти та менеджменту КНЗ КОР Київського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних кадрів (Інформальна освіта як основна форма підвищення рівня професійної майстерності педагога),  Кротової В. Ю., асистента кафедри пропедевтики   внутрішньої медицини ДЗ «Дніпропетровська медична академія МОЗ України» (Особливості реалізації міжнародних освітніх проектів), Янкович О. І., доктора педагогічних наук, професора, завідувача кафедри педагогіки і методики початкової та дошкільної освіти Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка (Розвиток професійної майстерності вчителів у Сінгапурі),  Іванко Т.М., заступника директора НВК «Лозівський ЗЗСО І-ІІІ ст. – ЗДО» (Реалізація інноваційного змісту освіти в ЗЗСО),  Вихруща А.В., доктора педагогічних наук, професора, професора кафедри психології та соціальної роботи Тернопільського національного економічного університету (Психологічна культура вчителів оновленої української школи).

Привернув увагу присутніх виступ концлера Люблінської Школи Вищої Сохацкі Пьотра,  який висвітлив особливості підготовки і підвищення кваліфікації педагогів у республіці Польща.

Науковці і практики продовжили свою роботу на секційних засіданнях, тематика яких окреслена такими напрямами:

  1. Якість вищої освіти: система неперервної освіти, підготовки і підвищення кваліфікації професійних кадрів.
  2. Професійний розвиток педагога: вітчизняний і зарубіжний досвід.
  3. Розвиток психологічної компетентності педагога.
  4. Інноваційні педагогічні технології в контексті сучасних суспільних викликів.
  5. Діяльність педагога в умовах інклюзивного освітнього середовища.

Роботу конференції було продовжено  12 квітня. На базі Тернопільського кооперативного торговельно-економічного коледжу, Галицького коледжу імені В’ячеслава Чорновола, Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка, Тернопільської дитячої музичної школи № 1 ім. В. Барвінського проведено  майстер-класи, на яких провідні психологи, психотерапевти  і педагоги демонстрували інноваційні технології,  спрямовані на підвищення рівня фахової майстерності педагогічних працівників.

Зокрема, учасники конференції мали змогу взяти участь у роботі таких майстер-класів: «Особисті кордони – запорука успіху педагога та дитини» (тренер Бибич Галина Володимирівна, системний сімейний психотерапевт, гештальт-консультант, практичний психолог, член УСП, директор дитячого центру всебічного розвитку «Бджілка» с. Розсошенці Полтавської області), «Самопрезентація – як фундамент мого руху» з використанням метафорично-асоціативних карт» (тренер Бількевич Оксана, практичний психолог, танцювально-руховий психотерапевт, спеціаліст по роботі з метафорично-асоціативними картами, голова ГО Центр розвитку психологічних інноваційних технологій, організатор Всеукраїнського фестивалю психологічних ігор у м. Тернополі), «Тренінг-інтенсив розвитку soft– та hardskills у педагогів» (тренери: Коваль Оксана Євгеніївна – психолог, тренер, кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри психології та соціальної роботи Тернопільського національного економічного університету, заступник декана юридичного факультету ТНЕУ, член Української спілки психотерапевтів;  Бригадир Марія Богданівна – психолог, тренер, кандидат психологічних наук, доцент кафедри психології та соціальної роботи Тернопільського національного економічного університету, арт-терапевт, член Української спілки психотерапевтів), «Використання ресурсів дорослих та дітей у самореалізації» (тренер Мішкаленко Людмила Іванівна, психоаналітик французької школи, арт-терапевт, тренер, коуч Східноєвропейської асоціації арт-терапевтів (м. Київ)), «Ресурси арт-терапії для розвитку психологічної компетентності педагога «гармонізуючі каракулі» (тренер Молчанова Оксана Миколаївна, старший викладач кафедри педагогіки, психології і корекційної освіти КЗ «КОІППО імені Василя Сухомлинського», кандидат психологічних наук, практичний психолог вищої категорії, арт-терапевт, керівник відокремленого підрозділу ГО «Арт-терапевтична асоціація» (м. Кропивницький)), «Використання дихальних вправ як засобу саморегуляції при роботі з дітьми з особливими потребами» (тренер Мушій Віталія Григорівна, в. о завідувача ОРЦПІО, методист, тренер для підвищення кваліфікації педагогічних працівників, психотерапевт), «Стабілізація внутрішніх ресурсів особистості. «доколихування «внутрішньої дитини» (тренер Несмашна Галина Євгенівна, методист психологічної служби Тернопільського комунального методичного центру науково-освітніх інновацій та моніторингу, практичний психолог, психотерапевт за напрямком «Позитивна психотерапія», травматерапія EMDR, член УСП), «Ціннісні орієнтації педагога-дошкільника від витоків етнопедагогіки до сучасних реформаційних змін» (тренери: Обшарська Раїса Володимирівна, директор закладу дошкільної освіти №1 «Золота рибка» м. Чортків,   Дмитраш Любов Романівна, методист закладу дошкільної освіти № 1 «Золота рибка» м. Чортків), «Особливості розвитку та підтримки дітей з гіперактивним розладом та дефіцитом уваги у закладах освіти» (тренер Олексишин Анастасія Богданівна, методист Обласного ресурсного центру з підтримки інклюзивної освіти, тренер для підвищення кваліфікації педагогічних працівників, вихователь Тернопільського обласного спеціалізованого будинку дитини), «Ефективна комунікація як критерій професійної компетентності педагогічних працівників (транзакційний підхід)» (тренер Срібна Ірина Володимирівна, учитель вищої кваліфікаційної категорії, старший учитель Черкаської спеціалізованої школи І – ІІІ ступенів № 28 ім. Т.Г. Шевченка Черкаської міської ради Черкаської області, член Української та Європейської асоціацій транзакційного аналізу, член ВГО «Арт-терапевтична асоціація» (м. Черкаси)), «Арт-терапевтичні техніки у роботі з психосоматикою. Створення програми здоров’я з використанням афоризмотерапії» (тренер Шевчук Лариса Феофанівна, практичний психолог Кременецького інклюзивно-ресурсного центру, психолог вищої категорії, арт-терапевт),  «Запитання як інструмент навчання математики. Мистецтво правильної постановки запитань» (тренер Іванюк Тетяна Георгіївна, методист відділу методики навчальних предметів та професійного розвитку педагогів Тернопільського обласного комунального інституту післядипломної педагогічної освіти, учитель математики ТСШ № 29 з поглибленим вивченням іноземних мов, учитель-методист), «Сучасні тенденції у викладанні іноземної мови» (тренер Крістель Матцке, викладач іноземних мов Дрезденського Технічного Університету (Німеччина)), «Інноваційні технології для підвищення якості мовно-літературної освіти» (тренер Кондирєва Майя Миколаївна, методист відділу методики навчальних предметів та професійного розвитку педагогів Тернопільського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти), «Інноваційні педагогічні технології в контексті реалізації концепції «НОВА УКРАЇНСЬКА ШКОЛА» (тренер Мельничук Руслана Бориславівна, методист з початкової освіти Гусятинського районного методичного кабінету відділу освіти, сім’ї, молоді та спорту Гусятинської районної державної адміністрації, регіональний тренер НУШ Гусятинського району), «Гра на саксофоні. Інструментально-виконавська компетентність» (тренер Гойсак Володимир Юрійович, магістр музичного мистецтва, завідувач відділом духових та ударних інструментів Львівської середньої спеціалізованої музичної школи-інтернату ім. Соломії Крушельницької, лауреат міжнародних конкурсів «Сельмер – Париж в Україні», «Мистецтво ХХІ ст.», викладач-методист), «Методика виконання настроєвого етюду» (тренер Кузів Михайло Петрович, асистент кафедри образотворчого мистецтва, дизайну та методики їх навчання, заслужений діяч мистецтв України, член Національної спілки художників України).

Під час роботи конференції було запропоновано цікаві ідеї, думки, бачення та пропозиції щодо підвищення  рівня фахової майстерності педагогічних працівників. Упродовж двох днів учасники конференції мали змогу познайомитися, обговорити професійні питання, обмінятися власними напрацюваннями  та окреслити перспективи щодо розв’язання актуальних завдань, які стоять перед освітою. Аудиторія тренерів-практиків (їх зазначено вище) презентувала колегам свої надбання та практичний досвід різної тематики. Загалом протягом двох днів панувала позитивна атмосфера співробітництва, учасники збагатилися новими знаннями щодо розвитку власних професійно значущих якостей та удосконалення своєї фахової майстерності. Учасники ІІ Міжнародної науково-практичної конференції «Розвиток професійної майстерності педагога в умовах нової соціокультурної реальності» позитивно відгукувалися про організацію та змістове наповнення заходу та щиро дякували її  організаторам, тренерам, відмітивши потрібність заходів такого рівня і необхідність проведення їх у майбутньому.