Сучасні освітні тренди у навчанні математики в контексті Нової української школи

В Україні розпочалася реформа освітньої системи відповідно до концепції Нова українська школа. Серед її основних компонентів – нове освітнє середовище. І насамперед, це не техніка чи меблі. Хоча це дуже важливо і зміни помітні. Зміна освітнього середовища – це зміна ставлення до дитини: повага, увага до неї та прагнення знайти оптимальний спосіб для її ефективного навчання. Ключовою фігурою реформи є вчитель, без нього будь-які зміни будуть неможливими. Тому одним із завдань методичних служб є сприяння професійному та особистому зростанню вчителя. І хоча реформа базової школи розпочнеться у 2022році, вчителі математики області вже сьогодні намагаються вчити по-новому. Вони вільно обирають навчальні матеріали, сучасні технології навчання, імпровізують та експериментують.

31 жовтня 2019 року в Тернопільському обласному комунальному  інституті післядипломної педагогічної освіти відбувся обласний семінар методистів з математики районних(міських) методичних кабінетів, ОТГ на тему: «Сучасні освітні тренди у навчанні математики в контексті Нової української школи: з досвіду роботи методичних установ та педагогічних колективів закладів освіти Зборівського району».

Метою семінару було ознайомити учасників семінару з сучасними освітніми трендами у навчанні в контексті Нової української школи, спрямованих на розвиток особистості учителя й учня при вивченні математики; привернути увагу до методологічних підходів формування успішної особистості на прикладах творчих напрацювань та здобутків освітян Зборівського району з даної проблеми.

Із вступним словом про створення школи, у якій буде приємно навчатись і яка даватиме учням не тільки знання, а й вміння застосовувати їх у житті звернувся до учасників семінару заступник директора з науково-педагогічної та виховної роботи Мисик Володимир Святославович, кандидат історичних наук. Він зазначив, що ключова зміна для учнів стосується підходів до навчання та змісту освіти, адже головне завдання НУШ – виховати особистість, інноватора та патріота.

З привітальним словом завідувачка комунальної установи «Зборівський районний методичний кабінет» Зборівської районної ради Мельник Марія Федорівна звернулася до присутніх і розповіла про пріоритетні напрямки розвитку освіти в Зборівському районі та формування професійної компетентності педагогів у системі методичної роботи району.

За планом семінару методист відділу методики навчальних предметів та професійного розвитку педагогів ТОКІППО Пришляк Ірина Михайлівна ознайомила учасників із новими підходами до навчання математики в контексті Нової української школи, а саме: формування фахової та ключових компетентностей, орієнтація на потреби учня в освітньому процесі(дитиноцентризм), наскрізний процес виховання, який формує цінності, педагогіка партнерства, створення нового освітнього середовища тощо.

Методист з математики комунальної установи «Зборівський районний методичний кабінет» Зборівської районної ради Антонів Галина Ярославівна презентувала сучасні освітні тренди у навчанні математики та інноваційні методи формування професійної компетентності вчителя математики Нової української школи. Вона зазначила, що у наш час технології та освіта сплетені досить тісно, практично у кожного вчителя є свої улюблені технологічні інструменти, які він використовує у своїй роботі, і які дозволяють йому підтримувати увагу учнів під час цікавих, захоплюючих шкільних занять. Методист представила список деяких інструментів освітніх технологій, які зараз так необхідні у арсеналі кожного вчителя, чи то для особистого використання або ж у якості навчальних посібників в освітньому процесі.

Творчі учителі математики Зборівського району провели майстер-клас із використання сучасних освітніх трендів у навчанні, спрямованих на розвиток особистості учителя й учня при вивченні математики на прикладах власних творчих напрацювань та здобутків.

Про особливості змішаного навчання розповіла Петрів Ярослава Григорівна, вчитель математики ЗОШ І-ІІІ ст. с. Загір’я. Вона наголосила, що змішане навчання поєднує традиційне та електронне навчання, звернула увагу на переваги і недоліки змішаного навчання, змоделювала елементи нестандартних уроків математики у 5-9 класах

Беш Ірина Богданівна, вчитель математики ЗОШ І-ІІІ ст. №1 м. Зборова, проаналізувала шість моделей змішаного навчання та поділилась досвідом реалізації моделі змішаного навчання “Перевернутий клас» за допомогою платформи, що використовує хмарні технології, а саме Classroom.

Про технології та інструменти побудови освітнього середовища з використанням доповненої реальності (цифровий контент для освітнього процесу) розказала Різник Наталія Степанівна, вчитель математики ЗОШ І-ІІІ ст. с. Олієва. Вчитель вказала, що використання цифрових ресурсів на уроці дозволяє вчителю поліпшити зворотний зв’язок із класом. Вона вміло продемонструвала учасникам семінару використання  сервісів Plickers та Кahoot.

Яворівська Ганна Миколаївна, вчитель математики ЗОШ І-ІІІ ст. с. Озерної, поділилась досвідом впровадження проектних технологій на уроках математики; провела майстер-клас роботи над проектом «Без відсотків, як без рук».

Про компетентнісно-орієнтований урок як шлях до набуття школярами життєвих компетентностей, формування творчих особистостей розповіла Гасюк Світлана Степанівна, вчитель математики ЗОШ І-ІІ ст. с. Заруддя. Вона організувала ділову гру «Підприємці» та запропонувала учасникам вирішувати різні завдання будучи в ролі  керівників та працівників підприємств будівельної компанії “ЄвропаБУД”, сільсько-господарського  підприємства  “ЗборівАГРО”, туристичної агенції “Перлина”.

Про STEM – освіту як напрям інтегрованого навчання і виховання здобувачів освіти повідомив Ігнат Василь Михайлович, вчитель математики  Висиповецького навчально-виховного комплексу «Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів-дошкільний навчальний заклад». Він сказав, що учні повинні працювати від практики до теорії, самостійно вирішувати поставлене завдання та знаходити правильне рішення, а вчитель лише консультує та допомагає їм. Захоплення учасників семінару викликала демонстрація вчителем STEM – іграшок, які розважають і навчають, а саме: «Кубик сома», «Олоїд», «Дзиґа Томсона». Василь Михайлович також запропонував учасникам семінару самостійно виготовити стрічку Мебіуса.

За підсумками роботи семінару були вироблені методичні рекомендації щодо впровадження сучасних освітніх трендів у процес навчання математики.

Пришляк І.М., методист ТОКІППО,

Антонів Г.Я., методист Зборівського РМК