Методичні аспекти реалізації понятійної та діяльнісної складових курсу «Основи здоров’я»

Законом України «Про загальну середню освіту» визначено завданням школи «виховання свідомого ставлення до свого здоров’я та здоров’я інших громадян як найвищої соціальної цінності, формування гігієнічних навичок і засад здорового способу життя, збереження і зміцнення фізичного та психічного здоров’я учнів (вихованців)», а серед повноважень загальноосвітнього навчального закладу – формування в учнів засад здорового способу життя, гігієнічних навичок. Виконання означених завдань покладено, зокрема, на предмет людиноцентричного виховного і розвивального спрямування – «Основи здоров’я».

Основи здоров’я – інтегрований предмет, що за змістом об’єднує питання здоров’я та безпеки життєдіяльності. Його завданням є формування в учнів свідомого ставлення до свого життя і здоров’я, опанування основ здорового способу життя, життєвих навичок безпечної та здорової поведінки, формування в учнів здоров’язбережувальної компетентності.

12 листопада 2019 року в Тернопільському обласному комунальному інституті післядипломної педагогічної освіти відбувся обласний семінар-практикум для методистів із основ здоров’я районних (міських) методичних кабінетів, ОТГ на тему: «Методичні аспекти реалізації понятійної та діяльнісної складових курсу «Основи здоров’я», з досвіду роботи методичних установ та педагогічних колективів закладів освіти міста Кременець».

Про формування мотивації на здоровий спосіб життя школярів в умовах інноваційного освітнього середовища розповіла методист відділу освіти Кременецької міської ради Людмила Тимчук. Вона зазначила, що здоров’я дітей та підлітків як основи майбутньої нації є важливим елементом суспільства при різних соціально-економічних та політичних станах держави. Здорове молоде покоління забезпечує майбутнє держави, генофонд нації, є науковим та економічним потенціалом. У виступі було окреслено, що методологічною основою формування позитивної мотивації до здорового способу життя є гуманістична модель освіти, сутність якої полягає у створенні сприятливої соціокультурної ситуації, готовності до формування у них суспільно значущої ціннісної життєвої стратегії.

Методист донесла до присутніх можливості юних кременчан набувати корисних звичок під час здобування та участі у проєктах, у співпраці з природоохоронними та науковими установами міста, в екологічному таборі «Екоосвіторіум».

Учитель основ здоров’я Кременецької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №4 Тетяна Фількевич висвітлила питання формування ключових компетентностей на бінарних уроках. У методичній скарбничці педагога уроки основ здоров’я поєднані з біологією, психологією, фізичною культурою, хімією, що значно підвищує інтерес та ефективність навчання.

Із особливостями вивчення предмету «Основи здоров’я» на засадах розвитку життєвих навичок поділилась Руслана Назарчук, яка представляла педагогічний колектив Кременецької гімназії №3. Виступ був наповнений науково-теоретичною базою у поєднанні з чисельними світлинами уроків, позакласних заходів.

У практичному модулі виступили Марія Боболінська з питанням використання дидактичних ігор на уроках основ здоров’я (учитель НВК «Кременецька ЗОШ І-ІІІ ступенів №5 – ДНЗ») та Зоя Дочинська, яка розкрила особливості формування пізнавальної активності учнів шляхом використання казок, легенд, притч (учитель Кременецької гімназії №6).

Актуальність впливу інформаційного простору на фізичний і психічний стан людини підняла у своєму виступі вчитель основ здоров’я Кременецької спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів №2 Ірина Гусарук. Вона провела для присутніх тренінг «З Інтернет-безпекою на «ти»!», у ході якого учасники виконували вправи, спілкувалися та прийшли до висновку, що необхідно контролювати та прогнозувати можливі негативні наслідки впливу Інтернет-ресурсів на здоров’я, особливо, якщо це стосується дітей.

Підсумки семінару було підведено за круглим столом на тему: «Особистісне та професійне зростання учителя основ здоров’я. Перший конкурс «Учитель року» в номінації «Основи здоров’я». Модератором розмови виступила методист відділу методики навчальних предметів і професійного розвитку педагогів ОКІППО Ольга Турчин.

Педагоги Кременеччини фахово та креативно продемонстрували свою майстерність на семінарі, чим викликали позитивні відгуки присутніх колег.

Турчин О.В., методист відділу методики навчальних предметів та професійного розвитку педагогів ОКІППО.