Онлайн-заняття школи професійного становлення молодого учителя математики «Мистецтво та інструменти ефективного навчання математики»

«Чим більше ви вивчаєте й спостерігаєте досвід своїх старших колег,

тим необхідніші вам спостереження, самоаналіз, самовдосконалення, самовиховання.

На основі самоспостереження, самоаналізу у вас народжуються власні педагогічні ідеї».

В.О. Сухомлинський

Новий етап у розвитку шкільної освіти пов’язаний з впровадженням компетентнісного підходу до формування змісту та організації навчального процесу. Це вимагає певного підвищення професійної майстерності вчителя, забезпечення його новими знаннями, сучасними компетенціями, методами і технологіями, які дозволили б йому перебудувати освітній процес відповідно до нових вимог і підходів. Які б інновації не вводилися, тільки на уроці, як сотні років тому, зустрічаються учасники освітнього процесу: вчитель і учень. Разом з тим, ми всі розуміємо, що урок не може не змінюватися. Яким має бути сучасний урок?, Які сучасні методики та інструменти слід використовувати для ефективного навчання математики в школі?

Відповіді на ці запитання намагалися знайти слухачі Школи професійного становлення молодого вчителя математики на черговому засіданні, яке відбулося в Тернопільському ОКІППО 18 червня 2020 року в онлайн-режимі за модераторства Пришляк І.М., методиста відділу методики навчальних предметів та професійного розвитку педагогів. Ірина Михайлівна акцентувала увагу на тому, що на сучасному етапі розвитку освіти кінцевим результатом навчального процесу є формування компетентного випускника школи, розвиток ключових і предметних компетентностей учня. І так як освітній процес в основному відбувається на уроці, то і сучасний урок повинен мати компетентнісно-орієнтоване спрямування, тобто і його структура, і його форми проведення, і технології й методи, які використовуються, повинні забезпечувати розвиток і формування компетентностей, необхідних особистості для реалізації в житті.

Т.Г. Іванюк, методист відділу методики навчальних предметів та професійного розвитку педагогів інституту, ознайомила молодих педагогів з цікавими методиками ефективного навчання математики: «Відмова не приймається», «Правильно є правильно», «Не зупиняємось на досягнутому», «Форма має значення», «Не шукати виправдань», «Критерії ефективних цілей уроку» та інші, змоделювала уроки математики із використанням даних методик. На закінчення Тетяна Георгіївна побажала  молодим колегам не втрачати віри і впевненості, надії та оптимізму, любові і людяності, наполегливості та задоволення від праці, творчості та креативності, радості від життя.

Олексюк О.Р., доцент кафедри змісту і методик навчальних предметів ТОКІППО, кандидат педагогічних наук, розкрила тему «Технологія змішаного навчання як модель ефективного використання інформаційно-цифрових ресурсів». Вона ознайомила учасників заняття з особливостями змішаного навчання, різними електронними платформами навчання математики.

Цікавим був майстер-клас, який провели творчі вчителі математики області. Зокрема, Шиманська Г.П., вчитель математики Козівської державної гімназії імені В. Герети, учитель-методист, продемонструвала методику проведення уроків «перевернутого навчання» за допомогою електронних ресурсів: Desmos, Magic PI, MathCad, Advanced Grapher, GRAN 1, MathKit, GeoGebra, Maple, Brzezinski Math, а також електронне навчання на платформах: Be Smart, ТОПшкола, Matematichka, STEM-освіта в Україні, Gioschool, TutorOnline, KhanAcademy, створення та використання в процесі дистанційного навчання власних відое-уроків математики.

Возна М.С., вчитель математики Тернопільської ЗОШ І-ІІІ №23, учитель-методист, продемонструвала численні авторські засоби динамічної наочності для втілення ідей конструктивізму у процес навчання математики. Марія Степанівна змоделювала уроки формування компетентностей, розвитку компетентностей за допомогою моделей на уроках алгебри та геометрії у 10-11 класах.

Мочук О.Б., методист центру інформаційно-комунікативних технологій і дистанційної освіти інституту здійснювала інформаційну та технічну підтримку заходу.

Учасник онлайн-заняття обмінялися цікавими власними напрацюваннями, ідеями ефективного навчання математики, виробили методичні рекомендації для молодих педагогів.

Про деякі стратегії та інструменти ефективного навчання математики

  1. Плануйте уроки математики таким чином, щоб охопити навчанням учнів із різними навчальними можливостями.
  2. Забезпечуйте використання стратегій викладання, детермінованих і вчителем, і учнями.
  3. Обирайте стратегію викладання залежно від складності математичної задачі.
  4. Застосовуйте стратегії когнітивної активації.
  5. Знаходьте способи застосування стратегій когнітивної активації на всіх своїх заняттях.
  6. Подивіться на результати дослідження, які вказують на найефективніші способи вивчення математики учнями.
  7. Співпрацюйте з іншими вчителями.
  8. Зосередьте свій час та енергію на створенні позитивного клімату під час уроків.
  9. Заохочуйте учнів застосовувати запам’ятовування в комбінації з іншими стратегіями навчання.
  10. Використовуйте стратегії запам’ятовування для підвищення обізнаності учнів і формування в них упевненості в собі.
  11. Звертайте увагу на те, як навчаються ваші учні.
  12. Ознайомтеся зі специфічними видами діяльності, які використовуються в стратегіях контролю.
  13. Заохочуйте учнів осмислювати те, як вони навчаються.
  14. Ознайомлюйте учнів із ключовими математичними ідеями якомога глибше та показуйте зв’язок між ними.
  15. Пропонуйте учням багато різних задач із прикладної математики.
  16. Досліджуйте інноваційні методи й інструменти навчання математики.

 

Пришляк І.М., методист відділу методики навчальних предметів та професійного розвитку педагогів ТОКІППО

 

ВІРТУАЛЬНІ МЕТОДИЧНІ КАБІНЕТИ
Нова українська школа
ЗНО
Виховна робота: Сайт, Facebook
Інформаційно-комунікаційні технології
Інклюзивне навчання
Навчально-методичний центр психологічної служби і соціальної роботи
Еколого-природниче спрямування
Новини МОН України

Корисні ресурси
Офіційне інтернет-представництва Президента України
Верховна Рада України
Комітет з питань науки і освіти ВРУ
Урядовий Портал
Міністерство освіти і науки України
Тернопільська обласна рада
Тернопільська обласна державна адміністрація
Управління освіти і науки ТОДА
Інститут модернізації змісту освіти
Український інститут національної пам'яті
Український центр оцінювання якості освіти
Івано-Франківський регіональний центр оцінювання якості освіти