Методичні рекомендації закладам освіти області щодо відзначення Дня пам’яті Героїв Небесної Сотні!
День пам’яті Героїв Небесної Сотні відзначається щорічно 20 лютого згідно з Указом Президента від 11 лютого 2015 року «Про вшанування подвигу учасників Революції Гідності та увічнення пам’яті Героїв Небесної Сотні».
Саме в ці дні, під час Революції Гідності, протистояння між українським народом і тодішнім режимом сягнуло свого піку. 20 лютого 2014 року загинуло найбільше активістів Майдану. Наступного дня, 21 лютого 2014 року, офіційна влада України юридично визнала жертвами загиблих мітингувальників Майдану. Цього ж дня, на Майдані, відбулося прощання із загиблими повстанцями, яких в жалобних промовах назвали «Небесною сотнею», а під час прощання з загиблими лунала жалобна пісня «Плине кача…», яка стала українським народним реквіємом.
Сумний список Небесної Сотні відкрився 22 січня 2014 року, коли від вогнепальних поранень під час сутичок у центрі столиці загинули активісти Майдану, Сергій Нігоян та Михайло Жизневський. Того ж дня, в лісі під Києвом, було знайдено тіло зі слідами тортур активіста Юрія Вербицького. До 18 лютого 2014 року вже налічувалось 9 загиблих. З 18 по 20 лютого на Майдані загинуло найбільше людей – 78 осіб, після 20 лютого – ще 20. Усі вони увійшли до меморіалу борців за українську Незалежність – до Небесної Сотні.
З метою виховання в підростаючого покоління глибокої поваги та любові до України, людської гідності, формування національної свідомості школярів, виховання у них почуття патріотизму та з нагоди відзначення Дня пам’яті Героїв Небесної Сотні, в закладах освіти доцільно організовувати заходи онлайн, а саме:
у початковій школі:
- години духовності «У їхніх серцях жила Україна»;
- уроки пам’яті «Герої не вмирають, тільки йдуть…»;
- онлайн-зустрічі педагогів із батьками та дітьми на тему «Герої відійшли у вічність»;
- історико-інформаційні години «Майдану віщий грім»;
- історико – патріотичний калейдоскоп дитячих малюнків «Небесна Сотня»;
- онлайн-зустріч із дитячим психологом, який пояснить як дітям варто сприймати події Революції Гідності.
у середній школі:
- створити історичний онлайн-альманах «А сотня відлетіла в небеса» зі спогадами очевидців подій лютого 2014 року;
- зустріч із настоятелями церков, бесіди та інтерв’ю з ними;
- читання учнями авторських віршів, присвячених Героям Небесної Сотні;
- створення учнями «літопису подій 2013-2014 рр.»;
- відвідування онлайн-музеїв та виставок;
- провести конкурс на створення гасла щодо вшанування Героїв Небесної Сотні;
- організувати перегляд тематичних телепередач, інформаційних програм, присвячених Революції Гідності, зокрема, фільмів «Сильніше ніж зброя», «Небесна сотня. Зима, що нас змінила».
у старшій школі:
- провести тематичні уроки з історії України у формі семінарів, конференцій, засідань за круглим столом за темами: «Небесна Сотня Тернопільщини», «Робити висновки, щоб знати, як боротися далі», «Хто вмирає в боротьбі, в серцях живе навіки»;
- диспут на тему: «Вміння єднатися може врятувати тих найкращих, здатних пожертвувати усім»;
- створення авторських учнівських проєктів, присвячених Героям Небесної Сотні;
- створення інформаційних проєктів, що дозволять дізнатися учням більше про героїв Небесної Сотні;
- активізувати пошукову роботу за участю учнів – членів Малої академії наук, вихованців гуртків історико-краєзнавчого профілю щодо збирання документальних, фото-, відео- та інших матеріалів, які висвітлюють події Революції Гідності, життя та діяльність її учасників – представників Тернопільської області;
- створення для молодших школярів листівок, які у формі коміксів розповідатимуть дітям про події Революції Гідності;
- провести онлайн-зустрічі із тернополянами – учасниками подій лютого 2014 року;
- онлайн – зустрічі з учасниками Помаранчевої революції та Революції Гідності, воїнами – учасниками АТО і ООС, громадськими діячами і письменниками, художниками;
- вебінар «На шляху до цінностей Європи і світу»;
- тренінг «З Україною в серці»;
- тематичні виховні години та уроки мужності «Борітеся – поборете»;
- челендж «Ми українці»;
- створення відеороликів «У музеї Героя Небесної Сотні»;
- виставки літератури за матеріалами Євромайдану, російсько-української війни, Книги Звитяги Євромайдану та ООС (АТО).
Оскільки заходи проводяться онлайн і змоги покласти квіти до пам’ятників чи пройти ходою по місті немає, пропонуємо педагогам та учням організувати онлайн-флешмоби. Наприклад, увечері 20 лютого, кожен учень може вимкнути вдома світло на кілька хвилин, запалити свічку і вшанувати хвилиною мовчання загиблих. Також можна це зробити під час відео-конференції у Viber чи Zoom, і виставити фото/відео в соціальні мережі, аби ініціативу підтримали не лише школярі та педагоги.
Флешмоб «Згадаємо поіменно кожного Героя Небесної Сотні». У часі 18-19-20 лютого 2021 р. на початку кожного онлайн-уроку виголосити по 5-10 імен та місце народження Героїв Небесної Сотні. Таким чином згадаємо та відновимо у пам’яті усіх полеглих учасників Революції Гідності. Наприклад: Ігор Костенко, з Тернопільщини, студент Львівського національного університету імені Івана Франка, Юрій Пасхалін, з Черкащини, робітник, і т.д…. Такий виховний захід важливий для формування у школярів розуміння високої ціни любові до України, яку на Майдані жертвували герої.
Також доцільно провести акцію «Ангели пам’яті»: у колі родини, друзів, однодумців, колег по роботі, разом з дітьми, зробити паперових ангелів, що символізуватимуть нашу шану Героям Небесної Сотні. В перспективі зберегти ангелів і після карантину влаштувати виставку з ними.
Під час проведення заходів, присвячених Дню пам’яті Героїв Небесної Сотні звернути увагу на:
- посилення моральної складової в загальній системі формування національної гідності;
- утвердження ідеалів свободи і демократії, збереження та донесення до сучасного і майбутніх поколінь об’єктивної інформації про доленосні події в Україні початку XXI століття;
- віддання належної шани патріотизму й мужності громадян, які восени 2004 року та у листопаді 2013 року – лютому 2014 року постали на захист демократичних цінностей, прав і свобод людини і громадянина, національних інтересів нашої держави та її європейського вибору;
- розуміння поняття “життя”, його унікальності, цінності, значущості для кожної особистості; визначенні свого місця в ньому; спонукання до роздумів над важливими життєвими проблемами.
Обговорення теми «Герої Небесної Сотні», пов’язане з тяжким емоційним навантаженням, викликає в учнів сильні емоції. З огляду на зазначене під час проведення виховних заходів для учнів рекомендуємо:
- створити для дітей комфортне середовище, сприятливе для дискусій, проявів шанобливого ставлення до співрозмовників, виявлення поваги і доброзичливості до людей, які мають інше бачення;
- під час відповідей на гострі питання висловлювати свої думки стримано, враховуючи вікові та індивідуальні особливості дітей;
- керуватися офіційними фактами та джерелами інформації; уникати стереотипів і спрощень;
- виявляти чуйність до емоційних проявів дітей.
Отже, з метою увічнення великої людської, громадянської і національної відваги та самовідданості, сили духу і стійкості громадян, завдяки яким змінено хід історії нашої держави, рекомендуємо організувати у закладах освіти тематичні заходи, зміст має позиціонувати Майдан як форму небаченого дотепер у світовій історії мирного колективного протесту українців у відповідь на порушення базових прав людини і громадянина з боку недемократичного політичного режиму в країні.
Інформацію про проведені заходи розмістити у соціальних мережах, в спільноті центру виховної роботи, захисту прав дитини та громадянської освіти ТОКІППО.
СПИСОК ДЖЕРЕЛ, НАУКОВОЇ ЛІТЕРАТУРИ, ВІДЕОМАТЕРІАЛІВ, ЯКІ МОЖУТЬ БУТИ ВИКОРИСТАНІ ПІД ЧАС ПІДГОТОВКИ ЗАХОДІВ
- “Національний меморіальний комплекс Героїв Небесної Сотні – музей Революції Гідності http://www.maidanmuseum.org
- 25 років незалежності: нариси історії творення нації та держави. [Г.В. Боряк (кер. авт. кол.), В.В. Головко (координатор проекту), В.М.Даниленко, С.В. Кульчицький, О.М. Майборода, В.А. Смолій (відп. ред.), Л.Д. Якубова, С.О. Янішевський] ; НАН України ; Інт історії України. – К.: Ніка-Центр, 2016. – 796 с.
- «Ангели майдану»/ відеоролик: Павло Дворський https://www.youtube.com/watch?v=VIFAlHpHhb0
- Більченко Є.В. Семантичний топос Майдану: внутрішні ідентичності Українців між заходом і Росією // Міжнародний вісник. Культурологія. Філологія. Музикознавство. – Вип.ІІ (3). – 2014.
- Відеоролик “Ангели майдану”/ Павло Дворський https://www.youtube.com/watch?v=VIFAlHpHhb0
- Документальний фільми «Зима у вогні», «Маніфест» – http:// youtube.com/user/babylon13ua/
- Кульчицький С.В. Суспільно-політичне й соціально-економічне становище України в 2010 –першій половині 2015 рр. // Український історичний журнал. – 2015. – Вип. 3 (№522). – С.154-175 [Електронний ресурс].- Режим доступу: http://history.org.ua/LiberUA/journal_2015_3/journal_2015_3.pdf
- Лист МОН від 13.08.14 року № 1/9-412 «Про проведення Уроків мужності» [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://osvita.ua/legislation/Ser_osv/42453/
- Майдан від першої особи. 45 історій Революції гідності / упоряд. Тетяна Ковтунович, Тетяна Привалко. — К. : К.І.С., 2015. — 320 с. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://memory.gov.ua/sites/default/files/spogady-maidan-rozvorot.pdf
- Небесна сотня : Фонд підтримки сімей загиблих «Небесної сотні» Майдану [Електронний ресурс]. – Режим доступа: http://www.nebesna100.com/#!/bio
- Небесна сотня. Герої не вмирають [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://nebesnasotnya.com/perelik-geroyiv
- Палій О. Революція Гідності 2013–2014 рр. та агресія Росії проти України: навч.-метод. посіб. / Палій О., Головко В., Черевко О., Янішевський С.; за заг. ред. П. Полянського. — К.: Київ. ун-т ім. Бориса Грінченка, 2015. — 36с.
- Посилання для перегляду фільму “Небесна сотня. Зима, що нас змінила” https://www.youtube.com/watch?v=h6XQYnTcg28
- Революція Гідності 2013–2014 рр. та агресія Росії проти України: наук.-метод. матер. / Головко В., Палій О., Черевко О., Янішевський С.; за заг. ред. П. Полянського. — К. : Київ. ун-т ім. Б. Грінченка, 2015. — 36 с.
- Указ Президента України № 69/2015 «Про вшанування подвигу учасників Революції гідності та увічнення пам’яті Героїв Небесної Сотні» [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://president.gov.ua/documents/18915.html
- Юркевич А.- Моя революція. Спогади.- Т,:Вектор,2014.-40с.
- Тематичні видання: Майдан від першої особи. 45 історій Революції Гідності. – К.: К.І.С., 2015.
- Майдан від першої особи. Мистецтво на барикадах. – Вип. 2. – К.: К.І.С., 2016.
- Майдан від першої особи. Регіональний вимір. – Вип. 3 [у 2 ч.], ч. 1: Автономна Республіка Крим – Луганська область. – К.: К.І.С., 2017.
- Майдан від першої особи. Регіональний вимір. – Вип. 3 [у 2 ч.], ч. 2: Львівська – Чернігівська області. – К.: К.І.С., 2018.
- Майдан. Пряма мова. – Книга 1. – К.: Національний музей Революції Гідності, 2019.
- Терейковська С. А. Небесна Сотня. Життєписи. – Книга 1. – К.: Національний музей Революції Гідності, 2018.
- #EUROMAIDAN – History in the Making. – К.: Основи, 2014.