Методичні рекомендації закладам освіти області щодо відзначення Дня пам’яті Героїв Небесної Сотні!

День пам’яті Героїв Небесної Сотні відзначається щорічно 20 лютого згідно з Указом Президента від 11 лютого 2015 року «Про вшанування подвигу учасників Революції Гідності та увічнення пам’яті Героїв Небесної Сотні».

Саме в ці дні, під час Революції Гідності, протистояння між українським народом і тодішнім режимом сягнуло свого піку. 20 лютого 2014 року загинуло найбільше активістів Майдану. Наступного дня, 21 лютого 2014 року, офіційна влада України юридично визнала жертвами загиблих мітингувальників Майдану. Цього ж дня, на Майдані, відбулося прощання із загиблими повстанцями, яких в жалобних промовах назвали «Небесною сотнею», а під час прощання з загиблими лунала жалобна пісня «Плине кача…», яка стала українським народним реквіємом.

Сумний список Небесної Сотні відкрився 22 січня 2014 року, коли від вогнепальних поранень під час сутичок у центрі столиці загинули активісти Майдану, Сергій Нігоян та Михайло Жизневський. Того ж дня, в лісі під Києвом, було знайдено тіло зі слідами тортур активіста Юрія Вербицького. До 18 лютого 2014 року вже налічувалось 9 загиблих. З 18 по 20 лютого на Майдані загинуло найбільше людей – 78 осіб, після 20 лютого – ще 20. Усі вони увійшли до меморіалу борців за українську Незалежність – до Небесної Сотні.

З метою виховання в підростаючого покоління глибокої поваги та любові до України, людської гідності, формування національної свідомості школярів, виховання у них почуття патріотизму та з нагоди відзначення Дня пам’яті Героїв Небесної Сотні, в закладах освіти доцільно організовувати заходи онлайн, а саме:

у початковій школі:

  • години духовності «У їхніх серцях жила Україна»;
  • уроки пам’яті «Герої не вмирають, тільки йдуть…»;
  • онлайн-зустрічі педагогів із батьками та дітьми на тему «Герої відійшли у вічність»;
  • історико-інформаційні години «Майдану віщий грім»;
  • історико – патріотичний калейдоскоп дитячих малюнків «Небесна Сотня»;
  • онлайн-зустріч із дитячим психологом, який пояснить як дітям варто сприймати події Революції Гідності.

у середній школі:

  • створити історичний онлайн-альманах «А сотня відлетіла в небеса» зі спогадами очевидців подій лютого 2014 року;
  • зустріч із настоятелями церков, бесіди та інтерв’ю з ними;
  • читання учнями авторських віршів, присвячених Героям Небесної Сотні;
  • створення учнями «літопису подій 2013-2014 рр.»;
  • відвідування онлайн-музеїв та виставок;
  • провести конкурс на створення гасла щодо вшанування Героїв Небесної Сотні;
  • організувати перегляд тематичних телепередач, інформаційних програм, присвячених Революції Гідності, зокрема, фільмів «Сильніше ніж зброя», «Небесна сотня. Зима, що нас змінила».

у старшій школі:

  • провести тематичні уроки з історії України у формі семінарів, конференцій, засідань за круглим столом за темами: «Небесна Сотня Тернопільщини», «Робити висновки, щоб знати, як боротися далі», «Хто вмирає в боротьбі, в серцях живе навіки»;
  • диспут на тему: «Вміння єднатися може врятувати тих найкращих, здатних пожертвувати усім»;
  • створення авторських учнівських проєктів, присвячених Героям Небесної Сотні;
  • створення інформаційних проєктів, що дозволять дізнатися учням більше про героїв Небесної Сотні;
  • активізувати пошукову роботу за участю учнів – членів Малої академії наук, вихованців гуртків історико-краєзнавчого профілю щодо збирання документальних, фото-, відео- та інших матеріалів, які висвітлюють події Революції Гідності, життя та діяльність її учасників – представників Тернопільської області;
  • створення для молодших школярів листівок, які у формі коміксів розповідатимуть дітям про події Революції Гідності;
  • провести онлайн-зустрічі із тернополянами – учасниками подій лютого 2014 року;
  • онлайн – зустрічі з учасниками Помаранчевої революції та Революції Гідності, воїнами – учасниками АТО і ООС, громадськими діячами і письменниками, художниками;
  • вебінар «На шляху до цінностей Європи і світу»;
  • тренінг «З Україною в серці»;
  • тематичні виховні години та уроки мужності «Борітеся – поборете»;
  • челендж «Ми українці»;
  • створення відеороликів «У музеї Героя Небесної Сотні»;
  • виставки літератури за матеріалами Євромайдану, російсько-української війни, Книги Звитяги Євромайдану та ООС (АТО).

Оскільки заходи проводяться онлайн і змоги покласти квіти до пам’ятників чи пройти ходою по місті немає, пропонуємо педагогам та учням організувати онлайн-флешмоби. Наприклад, увечері 20 лютого, кожен учень може вимкнути вдома світло на кілька хвилин, запалити свічку і вшанувати хвилиною мовчання загиблих. Також можна це зробити під час відео-конференції у Viber чи Zoom, і виставити фото/відео в соціальні мережі, аби ініціативу підтримали не лише школярі та педагоги.

Флешмоб «Згадаємо поіменно кожного Героя Небесної Сотні». У часі 18-19-20 лютого 2021 р. на початку кожного онлайн-уроку виголосити по 5-10 імен та місце народження Героїв Небесної Сотні. Таким чином згадаємо та відновимо у пам’яті усіх полеглих учасників Революції Гідності. Наприклад: Ігор Костенко, з Тернопільщини, студент Львівського національного університету імені Івана Франка, Юрій Пасхалін, з Черкащини, робітник, і т.д…. Такий виховний захід важливий для формування у школярів розуміння високої ціни любові до України, яку на Майдані жертвували герої.

Також доцільно провести акцію «Ангели пам’яті»: у колі родини, друзів, однодумців, колег по роботі, разом з дітьми, зробити паперових ангелів, що символізуватимуть нашу шану Героям Небесної Сотні. В перспективі зберегти ангелів і після карантину влаштувати виставку з ними.

Під час проведення заходів, присвячених Дню пам’яті Героїв Небесної Сотні звернути увагу на:

  • посилення моральної складової в загальній системі формування національної гідності;
  • утвердження ідеалів свободи і демократії, збереження та донесення до сучасного і майбутніх поколінь об’єктивної інформації про доленосні події в Україні початку XXI століття;
  • віддання належної шани патріотизму й мужності громадян, які восени 2004 року та у листопаді 2013 року – лютому 2014 року постали на захист демократичних цінностей, прав і свобод людини і громадянина, національних інтересів нашої держави та її європейського вибору;
  • розуміння поняття “життя”, його унікальності, цінності, значущості для кожної особистості; визначенні свого місця в ньому; спонукання до роздумів над важливими життєвими проблемами.

Обговорення теми «Герої Небесної Сотні»,  пов’язане з тяжким емоційним навантаженням, викликає в учнів сильні емоції. З огляду на зазначене під час проведення виховних заходів для учнів рекомендуємо:

  • створити для дітей комфортне середовище, сприятливе для дискусій, проявів шанобливого ставлення до співрозмовників, виявлення поваги і доброзичливості до людей, які мають інше бачення;
  • під час відповідей на гострі питання висловлювати свої думки стримано, враховуючи вікові та індивідуальні особливості дітей;
  • керуватися офіційними фактами та джерелами інформації; уникати стереотипів і спрощень;
  • виявляти чуйність до емоційних проявів дітей.

Отже, з метою увічнення великої людської, громадянської і національної відваги та самовідданості, сили духу і стійкості громадян, завдяки яким змінено хід історії нашої держави, рекомендуємо організувати у закладах освіти тематичні заходи, зміст має позиціонувати Майдан як форму небаченого дотепер у світовій історії мирного колективного протесту українців у відповідь на порушення базових прав людини і громадянина з боку недемократичного політичного режиму в країні.

Інформацію про проведені заходи розмістити у соціальних мережах, в спільноті центру виховної роботи, захисту прав дитини та громадянської освіти ТОКІППО.

СПИСОК ДЖЕРЕЛ, НАУКОВОЇ ЛІТЕРАТУРИ, ВІДЕОМАТЕРІАЛІВ, ЯКІ МОЖУТЬ БУТИ  ВИКОРИСТАНІ ПІД ЧАС ПІДГОТОВКИ ЗАХОДІВ

  1. “Національний меморіальний комплекс Героїв Небесної Сотні – музей Революції Гідності http://www.maidanmuseum.org
  2. 25 років незалежності: нариси історії творення нації та держави. [Г.В. Боряк (кер. авт. кол.), В.В. Головко (координатор проекту), В.М.Даниленко, С.В. Кульчицький, О.М. Майборода, В.А. Смолій (відп. ред.), Л.Д. Якубова, С.О. Янішевський] ; НАН України ; Інт історії України. – К.: Ніка-Центр, 2016. – 796 с.
  3. «Ангели майдану»/ відеоролик: Павло Дворський https://www.youtube.com/watch?v=VIFAlHpHhb0
  4. Більченко Є.В. Семантичний топос Майдану: внутрішні ідентичності Українців між заходом і Росією // Міжнародний вісник. Культурологія. Філологія. Музикознавство. – Вип.ІІ (3). – 2014.
  5. Відеоролик “Ангели майдану”/ Павло Дворський https://www.youtube.com/watch?v=VIFAlHpHhb0
  6. Документальний фільми «Зима у вогні», «Маніфест» – http:// youtube.com/user/babylon13ua/
  7. Кульчицький С.В. Суспільно-політичне й соціально-економічне становище України в 2010 –першій половині 2015 рр. // Український історичний журнал. – 2015. – Вип. 3 (№522). – С.154-175 [Електронний ресурс].- Режим доступу: http://history.org.ua/LiberUA/journal_2015_3/journal_2015_3.pdf
  8. Лист МОН від 13.08.14 року № 1/9-412 «Про проведення Уроків мужності» [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://osvita.ua/legislation/Ser_osv/42453/
  9. Майдан від першої особи. 45 історій Революції гідності / упоряд. Тетяна Ковтунович, Тетяна Привалко. — К. : К.І.С., 2015. — 320 с. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://memory.gov.ua/sites/default/files/spogady-maidan-rozvorot.pdf
  10. Небесна сотня : Фонд підтримки сімей загиблих «Небесної сотні» Майдану [Електронний ресурс]. – Режим доступа: http://www.nebesna100.com/#!/bio
  11. Небесна сотня. Герої не вмирають [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://nebesnasotnya.com/perelik-geroyiv
  12. Палій О. Революція Гідності 2013–2014 рр. та агресія Росії проти України: навч.-метод. посіб. / Палій О., Головко В., Черевко О., Янішевський С.; за заг. ред. П. Полянського. — К.: Київ. ун-т ім. Бориса Грінченка, 2015. — 36с.
  13. Посилання для перегляду фільму “Небесна сотня. Зима, що нас змінила” https://www.youtube.com/watch?v=h6XQYnTcg28
  14. Революція Гідності 2013–2014 рр. та агресія Росії проти України: наук.-метод. матер. / Головко В., Палій О., Черевко О., Янішевський С.; за заг. ред. П. Полянського. — К. : Київ. ун-т ім. Б. Грінченка, 2015. — 36 с.
  15. Указ Президента України № 69/2015 «Про вшанування подвигу учасників Революції гідності та увічнення пам’яті Героїв Небесної Сотні» [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://president.gov.ua/documents/18915.html
  16. Юркевич А.- Моя революція. Спогади.- Т,:Вектор,2014.-40с.
  17. Тематичні видання: Майдан від першої особи. 45 історій Революції Гідності. – К.: К.І.С., 2015.
  18. Майдан від першої особи. Мистецтво на барикадах. – Вип. 2. – К.: К.І.С., 2016.
  19. Майдан від першої особи. Регіональний вимір. – Вип. 3 [у 2 ч.], ч. 1: Автономна Республіка Крим – Луганська область. – К.: К.І.С., 2017.
  20. Майдан від першої особи. Регіональний вимір. – Вип. 3 [у 2 ч.], ч. 2: Львівська – Чернігівська області. – К.: К.І.С., 2018.
  21. Майдан. Пряма мова. – Книга 1. – К.: Національний музей Революції Гідності, 2019.
  22. Терейковська С. А. Небесна Сотня. Життєписи. – Книга 1. – К.: Національний музей Революції Гідності, 2018.
  23. #EUROMAIDAN – History in the Making. – К.: Основи, 2014.
ВІРТУАЛЬНІ МЕТОДИЧНІ КАБІНЕТИ
Нова українська школа
ЗНО
Виховна робота: Сайт, Facebook
Інформаційно-комунікаційні технології
Інклюзивне навчання
Навчально-методичний центр психологічної служби і соціальної роботи
Еколого-природниче спрямування
Новини МОН України

Корисні ресурси
Офіційне інтернет-представництва Президента України
Верховна Рада України
Комітет з питань науки і освіти ВРУ
Урядовий Портал
Міністерство освіти і науки України
Тернопільська обласна рада
Тернопільська обласна державна адміністрація
Управління освіти і науки ТОДА
Інститут модернізації змісту освіти
Український інститут національної пам'яті
Український центр оцінювання якості освіти
Івано-Франківський регіональний центр оцінювання якості освіти