logo

ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОБЛАСНИЙ КОМУНАЛЬНИЙІНСТИТУТ ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ ПЕДАГОГІЧНОЇ ОСВІТИ

Про вебінар «Створення об’єктів ландшафтного дизайну на території освітнього закладу в рамках міжпредметних проєктів» учителів трудового навчання та технологій

Про вебінар «Створення об’єктів ландшафтного дизайну на території освітнього закладу в рамках міжпредметних проєктів» учителів трудового навчання та технологій

25 листопада 2022 року на базі Тернопільського обласного комунального інституту післядипломної педагогічної освіти відбувся вебінар для учителів трудового навчання та технологій на тему: «Створення об’єктів ландшафтного дизайну на території освітнього закладу в рамках міжпредметних проєктів».

Розпочався захід о 10 год 30 хв.

У тренінгу брали участь: Колодійчук О. Я., методист відділу методики навчальних предметів природничо-математичного циклу, технологій та фізичної культури Тернопільського ОКІППО, кандидат педагогічних наук; Кучер Л. А., методист, в. о. завідувача лабораторії SТЕМ-освіти Тернопільського ОКІППО; Миколів З. П., методист лабораторії SТЕМ-освіти Тернопільського ОКІППО; Мачужак М. Р., вчитель Буцнівської ЗОШ І-ІІІ ступенів і педагоги Тернопільської області.

На початку проведення заходу виступив Олег Колодійчук, який привітав учасників і озвучив регламент роботи. Методист ознайомив учасників із теоретико-методичними та психологічними аспектами створення об’єктів ландшафтного дизайну на території ЗЗСО в рамках загальношкільних міжпредметних проєктів.

На сучасному етапі розвитку освіти України проблему інтегрованого навчання широко пропагують для використання, вона регламентована низкою чинних освітніх нормативно-правових актів, зокрема державними освітніми стандартами, Законом України «Про повну загальну середню освіту», Концепцією «Нова українська школа», зміст якої ґрунтується на досвіді продуктивних освітніх систем країн із розвинутою економікою тощо.

Для того, щоб допомогти учням оволодіти навичками встановлення зв’язків між змістом тем різних навчальних предметів і навчити їх використовувати знання, отримані в школі, у повсякденному житті, тобто сформувати й розвинути в них міжпредметну компетентність, упровадження інтегрованого навчання в закладах освіти доцільно здійснювати у рамках загальношкільних міжпредметних проєктів.

Варіантом міжпредметних проєктів може бути створення куточків ландшафтного дизайну на території закладу освіти. Необхідність формування та розвитку в підростаючого покоління екологічної грамотності обумовлена сучасними проблемами природного середовища, які мають глобальний масштаб, тому одним із стратегічних напрямів освіти України є формування у дітей та молоді високої екологічної культури і екологічного світогляду.

Ландшафтний дизайн – творча діяльність, спрямована на формування штучного середовища з упровадженням заходів щодо озеленення та благоустрою територій, яка забезпечує зв’язок людини і природи, сприяє синтезу природних і штучних елементів середовища.

Результати проєктної діяльності учнів з опорядження та озеленення пришкільної території засобами ландшафтного дизайну мають багатоаспектне значення:

  • забезпечення безпечних умов для освітнього середовища, створення зон: для психологічного комфорту, для відпочинку (лаунж зони), фотозони (спеціальної локації, куточка, де можна зробити гарні знімки);
  • покращення рекреаційних можливостей для учасників навчального процесу;
  • позитивний імідж закладу через покращення естетичного вигляду пришкільної території;
  • висока мотивація учнів щодо соціально-значимої діяльності, формування їх громадянської свідомості;
  • прикладний та профорієнтаційний характер екологічного виховання;
  • моральне задоволення дітей від втілення у життя їхніх ідей та потреб тощо.

Значно сприятиме цьому запровадження наскрізного STEM-навчання, через яке в здобувачів освіти формуватимуться й розвиватимуться науково-дослідницькі компетентності.

Марія Мачужак висвітлила практичні аспекти створення об’єктів ландшафтного дизайну на території ЗЗСО шляхом впровадження експериментальної навчальної програми курсу за вибором «Ландшафтний дизайн».

Програма курсу розроблена для учнів 7–9 класів закладів загальної середньої освіти з навчанням українською мовою та розрахована на один або два роки навчання (35/70 год). Вона ґрунтується на поглибленому вивченні окремих тем базових загальноосвітніх програм навчальних предметів «Трудове навчання» та «Біологія» та забезпечує підвищений рівень їх вивчення, що дасть можливість здобувачам освіти чіткіше зрозуміти мету кожного предмета в різних контекстах.

Мета програми – поглиблено дослідити теми навчальних предметів «Трудове навчання» та «Біологія» через кілька точок зору, краще усвідомити комплексний підхід, через який вони пов’язані з реальним світом, вдосконалити навички системного мислення.

Завдання програми полягають в створенні умов для формування індивідуальної освітньої траєкторії розвитку інтересів здобувачів освіти, підвищення їх мотивації до навчання.

Програму розроблено на засадах компетентнісного, особистісно орієнтованого, інтегративного, діяльнісного підходів та STEM-освіти.

Реалізація діяльнісного підходу передбачена через урізноманітнення видів діяльності учнів (дослідницької, пошукової, проєктно-технологічної, творчої тощо), що уможливлює ефективне формування наскрізних умінь і ключових компетентностей в «Технологічній» і «Природничій» освітніх галузях.

 Зоряна Миколів виступила з доповіддю на тему: «Реалізація проєктної діяльності для озеленення закладів освіти засобами STEM».

Проєктування пришкільної ділянки, клумби за допомогою аркуша А1 і простого олівця – це далеке минуле. Сьогодні життя проєктувальників спростилася з появою спеціальних програм (засобів STEM-освіти), які мають власну базу готових об’єктів, за допомогою яких можна швидко створити 2D- і 3D-модель ландшафтного дизайну. Таких програм зараз дуже багато, однак більшість з них платні і призначені для тих, хто займається ландшафтним дизайном фахово.

З-посеред безкоштовних програм варто виокремити Google SketchUp, яка є нескладною у використанні і її може осилити навіть здобувач освіти, який володіє комп’ютером на рівні початківця. З її допомогою можна створювати модель пришкільної ділянки в об’ємному вигляді, при цьому всі об’єкти не потрібно буде малювати вручну, адже база даних заповнена різними видами рослин і споруд. Але якщо все-таки потрібного об’єкта у базі немає, тоді за допомогою інструментів на панелі можна легко його намалювати.

Відповідно до потреб програмне забезпечення може також працювати на планшетах і смартфонах. Додатки для портативних пристроїв чудово функціонують на моделях з такими операційними системами, як Android і iOS. Завантажити та встановити софт може кожен користувач.

До кращого ПЗ для озеленення закладу освіти, яке можна використовувати безплатно належать:

Gardenia – варіант для скромних проєктів (основні споруди, дерева, чагарники, водойми, доріжки), планування поливальних робіт;

Pro Landscape Companion – безплатна версія програми для професійних дизайнерів з автоматизованою системою проєктування;

Plan a Garden – додаток англійською мовою з тривимірними проєкціями об’єктів, бібліотекою садових культур (дерева, рослини, кущі, квіти);

Garden Planner Online – умовно безплатний варіант (15 діб) зі зрозумілим для кожного інтерфейсом, є можливість видрукувати створений користувачем план;

iScape – програмне забезпечення для apple-гаджетів з безліччю інструментів, є доповнена реальність.

Людмила Кучер інформувала присутніх про особливості створення відкритого освітнього простору шляхом застосування параметричного методу підбору декоративних рослин для організації дослідно-експериментальної роботи.

Ландшафтний дизайн власноруч створюється не одразу, але витрат для цього потрібно зовсім не багато. Придбані, або вирощені, молоді саджанці декоративних дерев і кущів, а також розсада чи насіння багаторічних й однорічних рослин, правильно висаджені та доглянуті, можуть кардинально змінити не дуже привабливу ділянку на приємне і миловидне місце.

Звичайно, перш ніж розпочати озеленення, територію потрібно очистити від бур’янів, зайвої рослинності та інших непотрібних речей. А також визначити склад і водневий показник (рН) ґрунту, звернути увагу на сторону горизонту та наявність розлогих дерев і високих споруд поблизу. Все це знадобиться для того, щоб правильно підібрати декоративні рослини відповідно до їх ботанічних характеристик та особливостей зростання, враховуючи такі параметри їх підбору:

  • форма і розміри квіток, чи суцвіть,
  • форма і розміри листків,
  • форма і щільність кущів,
  • висота рослин,
  • період цвітіння тощо.

Підходів до організації роботи над озелененням пришкільної території досить багато, проте найбільш ефективним, пізнавальним та захопливим є дослідно-експериментальна робота, яку рекомендуємо реалізовувати у таких формах:

  • курси за вибором;
  • загальношкільні проєкти;
  • наукові, дослідницькі та проблемні гуртки;
  • науково-дослідні учнівські лабораторії;

проблемні учнівські практикуми.

 Наприкінці заходу відбулося обговорення порушеної проблеми на основі прослуханих виступів. Учасники підвели підсумки та рекомендували до використання напрацьовану та озвучену на вебінарі інформацію в професійній діяльності вчителями трудового навчання та технологій Тернопільської області.

Олег КОЛОДІЙЧУК, методист з трудового навчання, технологій та креслення відділу методики навчальних предметів природничо-математичного циклу, технологій та фізичної культури, кандидат педагогічних наук

Методичні рекомендації розміщено на блозі «Для вчителів трудового навчання та технологій» за адресою https://trudove-2020.blogspot.com/

Останні новини